DiDYMOS: Testovací jízda autonomní tramvaje v Plzni také díky CEDA datovým podkladům
Na konci července vyjela v testovacím areálu Západočeské univerzity v Plzni na svoji zkušební jízdu autonomní tramvaj Škoda 40T, pro kterou CEDA Maps zajistila tzv. digitální dvojče testovací trati a HD mapu pro přesnou lokalizaci tramvaje jako součást jejího antikolizního systému.
Projekt DiDYMOS (řecky Dvojče, ale také akronym k "DIgitální DYnamický MOdel ulice pro potřeby autonomního řízení v Plzni") financuje v rámci programu DOPRAVA 2020+ Technologická agentura ČR a společnost CEDA Maps na něm intenzivně spolupracuje od roku 2022 s univerzitami Západočeská univerzita v Plzni (ZČU) a České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) a dále se společnostmi Škoda Group a INTENS Corporation.
Naším příspěvkem k celému systému propojených a vzájemně spolupracujících technologií bylo v první řadě s pomocí CEDA mobilního mapovacího systému vytvořit velmi přesnou HD mapu testovacího polygonu. Tento 3D model umožňuje systému tramvaje vlastní lokalizaci a orientaci v prostoru s přesností na několik málo cm. Digitální dvojče zmíněné trati zase shromažďuje obrovské množství dynamických informací, které umožňují vizualizovat a vyhodnocovat v reálném čase konkrétní situaci pro pohyb vozidla. Jedná se o události na dopravní infrastruktuře jako dopravní uzavírky, stav semaforů na křižovatkách, sleduje se ale i stav počasí. Dále se zohledňují stavové informace od samotné tramvaje, například prokluz kol, zapnuté stěrače nebo otevřené dveře. V neposlední řadě se monitoruje i vzájemná poloha tramvaje a dalších vozidel, která se dopravního provozu účastní.
Přidáme-li k tomu senzory a všechny další součásti antikolizního systému tramvaje a kooperativní systémy C-ITS, které umožňují vzájemnou komunikaci jak mezi jednotlivými vozidly tak se silniční infrastrukturou, máme na světě unikátní funkční ekosystém směřující k větší bezpečnosti provozu a rozvoji jeho automatizace.